Ogłoszono trzeci nabór wniosków na projekty z sektora transportu w ramach Instrumentu CEF2
Dotacje dla dużych przedsiębiorstw
Instrument „Łącząc Europę 2” 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF2) wspiera projekty infrastrukturalne w obszarach transportu, energetyki oraz technologii informacyjnych. Budżet Programu opiewa na kwotę ponad 33 mld EUR, który zostanie przeznaczony na:
Sektor transportu: budżet: ok. 25 mld EUR,
Sektor energii: budżet: ok. 5,8 mld EUR,
Sektor technologii cyfrowych: budżet: ok. 2 mld EUR.
Ogłoszono trzeci nabór na projekty transportowe od 26 września 2023 r. do 30 stycznia 2024 r.
Budżet konkursu to 7 mld EUR.
Wsparcie ma być przeznaczone między innymi na:
projekty infrastrukturalne w ramach sieci bazowej i kompleksowej TEN-T (koleje, śródlądowe drogi wodne, porty morskie i śródlądowe, drogi, terminale drogowo – kolejowe i multimodalne platformy logistyczne),
inteligentne aplikacje dla transportu (ERTMS, ITS, SESAR, RIS itp.),
cyfryzacja oraz rozpowszechnianie danych dot. transportu,
interoperacyjność transportu,
nowe technologie i innowacje (wyłącznie projekty studyjne),
bezpieczna mobilność, w tym infrastruktura parkingowa i bezpieczeństwo drogowe,
poprawa odporności infrastruktury transportowej, w szczególności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe,
dostosowanie infrastruktury transportowej do celów kontroli na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej.
Przewidziane zostały następujące maksymalne poziomy unijnego wsparcia finansowego na koszty kwalifikowalne:
prace studyjne – 50%
roboty w sektorze transportu:
30% z możliwością powiększenia do 50% w przypadku prac związanych z połączeniami transgranicznymi, wspierających systemy aplikacji telematycznych, śródlądowe drogi wodne lub interoperacyjność kolei, nowe technologie i innowacje, poprawę infrastruktury bezpieczeństwa oraz dostosowujących infrastrukturę transportową do celów kontroli na granicach zewnętrznych Unii;
50% na dostosowanie odcinków TEN-T do potrzeb podwójnego zastosowania infrastruktury transportowej z myślą o poprawie mobilności zarówno cywilnej, jak i wojskowej;
85% w ramach „Europejskich inwestycji strategicznych” na dokończenie brakujących głównych transgranicznych połączeń kolejowych,
roboty w sektorze energii:
50% z możliwością powiększenia do 75% w przypadku działań, które zapewniają wysoki poziom regionalnego lub ogólnounijnego bezpieczeństwa dostaw, zwiększają poziom solidarności w Unii lub oferują wysoce innowacyjne rozwiązania,
roboty w sektorze technologii cyfrowych:
30% z możliwością powiększenia do:
50% dla działań, które mają wyraźny wymiar transgraniczny, takich jak zapewnienie nieprzerwanego zasięgu systemów 5G wzdłuż głównych szlaków transportowych lub wdrożenie sieci szkieletowych między państwami członkowskimi oraz między Unią a państwami trzecimi;
75% dla działań wdrażających połączenia gigabitowe dla podmiotów stymulujących rozwój społeczno-gospodarczy,
w przypadku działań synergicznych między sektorami transportu, energii i technologii cyfrowych (osiągających cele szczegółowe dla co najmniej dwóch z nich) stopa dofinansowania może zostać podwyższona o 10%
roboty prowadzone w regionach najbardziej oddalonych (w każdym sektorze): 70%
na część inwestycji został wyznaczony ryczałt (np. na wsparcie ERTMS, infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych).
Rekomendowana wartość wkładu Unii Europejskiej w koszty kwalifikowalne projektu wynosi nie mniej niż 1 milion EUR.
Kosztami kwalifikowanymi mogą być:
koszty personelu;
koszty podróży i związanych z nimi diet na utrzymanie;
koszty zakupu/amortyzacji i leasingu sprzętu, infrastruktury i innych aktywów;
koszty towarów konsumpcyjnych i dostaw (przypisane do działania);
koszty wynikające z wymogów nałożonych umową o udzielenie dotacji takich jak:
koszty umów dotyczących wykonania i umów podwykonawstwa;
cła, podatki i opłaty płacone przez Beneficjenta (w tym VAT, jeżeli nie da się go odzyskać);
koszty pośrednie (tylko w przypadku sektora telekomunikacji).
W kryteriach oceniania punktowane są:
priorytet i pilność działania;
stopień zaawansowania projektu;
zasadność i jakość zaproponowanego planu wdrożenia projektu;
wpływ gospodarczy, społeczny i środowiskowy, w tym wpływ na klimat oraz inne istotne czynniki zewnętrzne;
ocena wpływu pomocy finansowej UE na realizację projektu.
Wyznaczone zostały następujące rekomendowane terminy długości projektów:
prace studyjnych – nie więcej niż 2-3 lata;
prace mieszane oraz roboty – nie więcej niż 4-5 lat;
w obu przypadkach data końcowa projektu ma być wyznaczona nie później niż 12.2027.
Aby uzyskać wsparcie, potrzebne jest uzyskanie zaakceptowania przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które przeprowadza proces preselekcji. W celu jej uzyskania, należy zgłosić propozycje projektów do ministerialnego Departamentu Projektów Infrastrukturalnych do 20 października 2023 r.
Po akceptacji wstępnej propozycji pełny wniosek o dofinansowanie trzeba złożyć do DPI MFiPR do 6 grudnia 2023 r.
W przypadku zainteresowania uzyskaniem bardziej szczegółowych informacji nt. możliwości dofinansowania zapraszamy do kontaktu.
Trzeci nabór wniosków w ramach Ścieżki SMART planowany jest od 27.06 do 24.10.2024r. (budżet dla MŚP to ponad 2 mld zł). W ramach tego konkursu, można uzyskać wsparcie na całe przedsięwzięcie w jednym wniosku, uwzględniając poszczególne moduły tj.: moduły obligatoryjne: moduł B+R lub wdrożenie innowacji, moduły fakultatywne: infrastruktura B+R, cyfryzacja, zazielenienie przedsiębiorstw, internacjonalizacja, kompetencje. Wsparcie […]
Bank Gospodarstwa Krajowego ogłosił drugi nabór wniosków w ramach działania kredyt ekologiczny. W ramach działania przedsiębiorcy będą mogli realizować inwestycje na rzecz szerokorozumianej efektywności energetycznej, związane z energooszczędnością, w tym termomodernizacją budynków, a także zmianą źródeł wykorzystywanej energii na bardziej ekologiczne oraz wymianą urządzeń, instalacji lub linii technologicznych na bardziej efektywne energetycznie. Wsparcie publiczne stanowi […]
Od 30 marca br. można składać wnioski do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w ramach wstępnej kwalifikacji projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na realizację przedsięwzięcia w zakresie transportu intermodalnego na […]