Polskie doliny wodorowe – przyszłość polskich innowacji wodorowych
OZE i Środowisko
Zgodnie z „Polską Strategią Wodorową do 2030 roku” w Polsce ma powstać pięć dolin wodorowych – cztery z nich już rozpoczęły swoją działalność. Doliny mają wspierać lokalne innowacje i inwestycje w obszarze produkcji, magazynowania, transportu i wdrożenia rozwiązań wodorowych. W ramach partnerstwa unijnego polskie doliny mają zostać dołączone do Europejskiego Ekosystemu Wodorowego.
Lista powstałych dolin wodorowych:
Mazowiecka Dolina Wodorowa – uruchomiona 01 kwietnia 2022 r., liderem inicjatywy PKN Orlen.
Cztery filary działalności:
budowa łańcucha wartości wodoru (m.in. huby wodorowe w Płocku i Ostrołęce, prototypowa lokomotywa wodorowa oraz stacje tankowania wodoru, huby wodorowe Orlenu),
udział w projektach badawczo-rozwojowych,
kształcenie wyspecjalizowanych kadr i prowadzenie działalności na rzecz wsparcia procesów regulacyjnych.
Wśród inicjatyw znajdują się m.in. projekty produkcji węglowodorów syntetycznych z wykorzystaniem nisko i zeroemisyjnego wodoru, a także powołanie Akademii wodoru i nowoczesnych technologii, która ruszy z pierwszą edycją jeszcze w 2022 r.
Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa – uruchomiona 31 stycznia 2022 r. z inicjatywy ARP S.A. Tworzona przez podmioty naukowe i biznesowe (m.in. AGH i Orlen Południe).
Cele stowarzyszenia:
ścisła współpraca na rzecz stworzenia otoczenia biznesowego i technologicznego gospodarki wodorowej w regionie Śląska i Małopolski,
wykorzystanie potencjału naukowo-badawczego,
wspieranie działań biznesowych,
prowadzenie prac naukowo-badawczych, inwestycyjnych i wdrożeniowych,
podjęcie działań zmierzających do stworzenia optymalnych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarach prowadzących do budowy gospodarki wodorowej,
organizowanie i uczestniczenie w dialogu pomiędzy interesariuszami,
działanie na rzecz ochrony środowiska,
aktywizacja i stwarzanie warunków na przebranżowienie,
podejmowanie działań zmierzających do wykorzystania potencjału naukowo-badawczego regionów.
Podkarpacka Dolina Wodorowa – uruchomiona 05 listopada 2021 r. z inicjatywy ARP S.A. Tworzona jest przez podmioty naukowe i biznesowe (m.in. Politechnika Rzeszowska i Autosan).
Cele stowarzyszenia:
PDW ma specjalizować się w wykorzystaniu wodoru w silnikach lotniczych,
poszukiwanie rozwiązań począwszy od produkcji, przechowywania wodoru, dystrybucji, a skończywszy na wykorzystaniu go w gospodarce, transporcie, energetyce.
Dolnośląska Dolina Wodorowa – uruchomiona 25 lutego 2022 r. z inicjatywy ARP S.A., liderem biznesowym KGHM Polska Miedź S.A.
Cele stowarzyszenia:
wspieranie rozwoju gospodarki wodorowej, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru województwa dolnośląskiego oraz województw sąsiadujących z tym regionem,
udział w projektach badawczo-rozwojowych,
udział w projektach inwestycyjnych,
propagowanie postaw proekologicznych.
Jak zakłada Krajowy Plan Odbudowy (KPO) na inwestycje do 2026 roku w technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru zostanie przeznaczonych 800 mln EUR. Do katalogu planowanych inwestycji należą m.in.:
budowa elektrolizerów w szczególności wykorzystujących energię OZE do produkcji wodoru;
budowa, rozbudowa oraz modernizacja sieci przesyłowych oraz dystrybucyjnych do transportu wodoru oraz budowa infrastruktury umożliwiającą jego transport kołowy;
budowa magazynów wodoru wraz z infrastrukturą techniczną umożliwiającą jego składowanie, zatłaczanie oraz użytkowanie;
budowa urządzeń oraz infrastruktury niezbędnej do tankowania wodoru (w tym magazyny, infrastruktura dystrybucyjna oraz zabezpieczająca), a następnie wykorzystywanie go w transporcie drogowym, kolejowym oraz wodnym;
budowa innowacyjnych jednostek transportowych zasilanych wodorem.
Wsparcie na inwestycje wodorowe przewidziane jest również w ramach programów europejskich (m.in. mechanizm IPCEI) oraz programów krajowych organizowanych m.in. przez NFOŚiGW i NCBiR.
Do 10 grudnia 2023 duże przedsiębiorstwa mogą składać fiszki projektowe w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – działanie 10.4 Wsparcie dużych przedsiębiorstw na rzecz transformacji. Przedsięwzięcia muszą mieć charakter inwestycji produkcyjnej i być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego w jednym z 7 podregionów objętych procesem transformacji: katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub […]
Instrument „Łącząc Europę 2” 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF2) wspiera projekty infrastrukturalne w obszarach transportu, energetyki oraz technologii informacyjnych. Budżet Programu opiewa na kwotę ponad 33 mld EUR, który zostanie przeznaczony na: Sektor transportu: budżet: ok. 25 mld EUR, Sektor energii: budżet: ok. 5,8 mld EUR, Sektor technologii cyfrowych: budżet: ok. 2 mld EUR. Ogłoszono […]
Trwa nabór wniosków na dofinansowanie dla dużych przedsiębiorstw w ramach inwestycji A2.1.1. „Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach” w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Instytucją odpowiedzialną za sam nabór będzie Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP). Budżet konkursu dla przedsiębiorstw to ponad 1 mld. zł, a wsparcie będzie udzielane w formie bezzwrotnej dotacji. Wnioski można składać od […]
Przedłużenie terminu składania wniosków w drugim naborze do konkursu Ścieżka SMART do 15 listopada 2023 r.
Nastąpiła kolejna zmiana terminu składania wniosków w drugim naborze do konkursu Ścieżka SMART. Termin składani wniosków wydłużono do 15 listopada 2023 r.
Dokonano również aktualizacji harmonogramu Programu FENG w ramach którego zaplanowano termin kolejnego naboru w ramach Ścieżki SMART od od 06.2024 do 10.2024 r. (budżet dla MŚP 1,89 mld zł a dla dużych przedsiębiorstw 890 mln zł).
W przypadku zainteresowania składaniem wniosku w konkursie zapraszamy do kontaktu z Accreo.